Hoe relativerend kan menselijk naakt zijn? Terwijl we gebukt
gaan onder nieuws over gewelddadige aanslagen van IS,
videobeelden van gruwelijke onthoofdingen,
vluchtelingenproblematiek, executies in Saudi-Arabië en de
crisis in de Oekraïne, maakt het recreatiegebied de ‘Delftse
Hout’ zich op voor een nieuw rechterlijk oordeel over een
probleem van plaatselijke aard. Een kwestie in de periferie van
strafwaardige gedragingen. Toch houdt het de gemoederen flink
bezig, ook elders dan in Delft. Wat is hier aan de hand? Een
groep personen die in het voorjaar van 2013 naakt gerecreëerd
heeft op het voormalige naaktstrand in de Delftse Hout is daar
voor beboet. Sindsdien – en inmiddels tot aan de Hoge Raad en
weer terug - wordt er getwist over de toelaatbaarheid van
recreërend naakt in de Delftse Hout. Volgens de wet is
naaktrecreatie op een openbare plaats die daarvoor niet geschikt
is, strafbaar. Deze regel strekt tot bescherming van de openbare
orde, vanwege de onrust en aanstoot die zouden kúnnen ontstaan
door ‘onverhoedse confrontatie’ met menselijk naakt. De vraag of
hiervan in de Delftse Hout sprake is, hangt nog steeds in de
lucht.
De recreatieplas de Delftse Hout wordt door één aaneengesloten
strandje met ligweiden omringd. Het naaktstrand ging naadloos
[1]
over in het “geklede strand” en wordt niet begrensd door bomen
of struiken. Het betreft een open plek aan het water. Van dat water
[2] wordt gebruik gemaakt door onder andere een
surfvereniging. Er liggen
[3] campings en speeltuinen, een
hertenkamp en een kinderboerderij. Het gebied wordt bezocht door
een breed publiek:
[4] gezinnen met kleine kinderen, wandelaars,
fietsers, ruiters, skaters, watersporters, hondenbezitters en
zonaanbidders. En dus ook door naaktrecreanten. Gekleed en
ongekleed publiek maakten gebruik van dezelfde faciliteiten,
waaronder wc’s
[5] en een kiosk
[6]. Omdat het naakt bij de
voorbijgangers onrust veroorzaakte, werd deze plek door de
plaatselijke bestuurders niet
[7] meer geschikt geacht voor
ongeklede recreatie.
De toetsing van de vraag of een plaats geschikt of ongeschikt is
voor ongeklede recreatie is overgelaten aan de strafrechter en
afhankelijk van de feiten en (locale) omstandigheden, zoals de
aard, ligging en grootte van de terreinen. Het gaat om aspecten
als de herkenbaarheid van het terrein en om het zicht vanaf de
openbare weg. Duidelijk is dat als het gebeuren plaats vindt in
een drukke winkelstraat, of daarmee te vergelijken plaatsen,
zoals postkantoren, openbaar vervoerstations en dergelijke, het
buiten twijfel is dat er sprake is van een overtreding. Maar
niet als het gaat om een met rood lint afgezet treinstation dat
het decor vormt van de filmset van een nieuwe aflevering van de
serie ‘Moordvrouw’, waarin een naakte figurante wordt
gepositioneerd als een van kleding ontdaan lijk. Een
georganiseerde naaktfietstocht in openbaar natuurgebied, zoals
de Veluwe, kan bijvoorbeeld weer wel te ver gaan, omdat een
niets vermoedende wandelaar ‘onverhoeds’ met een veelheid aan
fietsend bloot zou kunnen worden geconfronteerd. Om het nog
lastiger te maken: het begrip ‘geschikte plaats’ is bovendien
niet alleen afhankelijk van de lokale omstandigheden, maar kan
in de tijd evolueren. Het kan zelfs afhankelijk zijn van het
tijdstip van de dag. Het hangt bovendien af van de heersende
maatschappelijke opvattingen.
De naaktrecreanten van de Delftse Hout werden in twee instanties
vrijgesproken. De vrijspraak van het Hof berustte op de
overweging dat alleen in die gevallen waarin een voor het
openbaar verkeer bestemde plaats evident niet voor ongeklede
recreatie geschikt is, van een overtreding sprake kan zijn.
Evident niet geschikt betekent in de visie van het Hof in dit
verband dat ‘objectief oordelende en redelijk denkende mensen
over die niet-geschiktheid in een concreet geval redelijkerwijze
niet van mening kunnen verschillen’. Het Openbaar Ministerie
ging in cassatie en legde de zaak voor aan de Hoge Raad.
De Hoge Raad oordeelde vorige maand dat het Hof de wet te strikt
heeft uitgelegd door de eis van evidentie te stellen en dat de
zaak over moet. Het gaat niet om zwart-wit situaties, maar om
vele tinten grijs. Het is maar net hoe je er tegen aan kijkt:
sommigen zijn voor ‘vrijheid blijheid’, anderen nemen daar nou
juist aanstoot aan en willen niet worden geconfronteerd met
andermans vrijheden. Op het kleine stukje groen van de Delftse
Hout zien we verschillende levensstijlen, (religieuze)
overtuigingen en (morele) opvattingen met elkaar botsen. In al
zijn eenvoud legt deze kwestie onverhoeds de kern van
omvangrijkere wereldproblematiek bloot.
Hieronder de opmerkingen van deze site:
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
|
miva |
8976 |
9714 |
8966 |
9723 |
urinoir |
2431 |
2545 |
2448 |
2835 |
naaktstrand |
2835 |
3152 |
3297 |
3603 |