Er liggen 3 caissons en een betonnen scheepswrak. Van west
naar oost, 2 caissons die over waren van de deltawerken, daar
naast een Phoenix caisson, en daar weer naast het scheepswrak.
De meest westelijke caisson is een zgn. landhoofdcaisson. Omdat
deze, in tegenstelling tot de schuin-aflopende
bestemmingslocatie, op een vlakke bodem is afgezonken ligt de
bovenkant schuin, en vormt dit een prachtige mogelijkheid om met
een kano, surfplank, of klein bootje aan te meren, en op een
beschutte plaats in de zon uit te rusten, of van hieruit even te
zwemmen.
Foto gemaakt tijdens het 'Young
Ones! ' kano weekend.
Bij het aanmeren moet wel rekening worden gehouden met metalen
delen, maar die zijn in het heldere water goed zichtbaar.
Daarnaast ligt een gewone caisson,
68x18x16,2 meter. De stalen schuiven zijn niet geplaatst, die
liggen er
nog bovenop, zodat je er gewoon doorheen kunt peddelen. Vooral
op warme
zomerdagen zoeken grote vissen, harders en zeebaarzen, hier
beschutting
voor de felle zon. Voor meer info:
Deltawerken.com.
De Phoenix caissons waren oorspronkelijk gebouwd om aan het
einde van WO2 havenfaciliteiten voor de franse kust te maken. Na
1953 is het restant van deze oorlogsvoorraad vanuit Engeland
naar Zeeland gesleept t.b.v. herstel van de dijken, o.a. bij de
Schelphoek en Ouwerkerk. Opmerkelijk aan deze, niet gebruikte,
caisson is de uitbouw aan de oostzijde. Mogelijk heeft dit te
maken met het feit dat sommige caisson, voor hun oorspronkelijke
doel, werden uitgerust met manschappenverblijven, en
luchtafweergeschut. Kijk ook op:
Oorlogsmusea.nl en
Prinsesirenebrigade.nl
Het
betonnen scheepswrak
is in 1921, in La Havre gebouwd voor kolentransport tussen
Frankrijk en Groot Brittannië. Wegens de schaarste aan staal na
de 1ste wereldoorlog werden er toen schepen in gewapend beton
gebouwd.
Het schip zou voor het laatst
gebruikt zijn bij de aanleg van de Veerse-dam. Bij de aanleg van
de werkhaven schelphoek is het schip hierheen gevaren, en aan de
Phoenix-caisson afgemeerd. Het is op den duur vol geregend,
gezonken, en in de modder gezakt. De laatste jaren zijn er
meerdere plannen gemaakt om het wrak te
lichten en als duikobject af te zinken in het Grevelingenmeer.
De duikers zijn er echter nog niet in geslaagd hun aandeel in
het bijna 300.000 euro project bijeen te brengen. Kijk ook op
Duikeninbeeld.tv
Update: Op 21 jan. 2011 is men begonnen met het lichten
van het scheepswrak.
Een foto van het scheepswrak.
Het scheepswrak ligt aan de kade.
Aan de informatie op deze site kunnen geen rechten worden ontleend